De laatste dagen en terug naar huis - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Ilse Wal - WaarBenJij.nu De laatste dagen en terug naar huis - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Ilse Wal - WaarBenJij.nu

De laatste dagen en terug naar huis

Blijf op de hoogte en volg Ilse

16 Februari 2017 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Zondag 12/02. Vanochtend zijn we pas laat de deur uit gegaan, omdat ik mijn blog nog wilde afmaken en plaatsen. Het is heel leuk voor jullie en voor onszelf dat ik het allemaal opschrijf en foto’s selecteer, maar er gaat ook best wat tijd in zitten. Maar toen het eenmaal weer gedaan was (Gijsbert had inmiddels alvast wat boodschapjes gedaan) konden we vertrekken. We gingen meteen weer naar Muizenberg, want het surfen de vorige dag had ons gegrepen. We huurden een board en een wetsuit en gingen op pad. Misschien een beetje overmoedig, want de golven waren een stuk woester dan de vorige dag dus het was lastiger om een goede golf te pakken. Toch is het ons ook deze dag weer meerdere keren gelukt om staande te blijven. Het was wel een stuk zwaarder dan de vorige keer, met name doordat de golven sneller achter elkaar kwamen en de stroming harder was. Vooral het teruglopen/zwemmen met de plank naar het diepe was heel vermoeiend. Hierna waren we dan ook best wel kapot allebei, dus de rest van de dag hebben we geen gekke dingen meer gedaan. We zijn nog even naar Kalkbay gereden. Een mooi artistiekerig dorpje aan de zee. Hier hebben we even wat rondgelopen en gesnuffeld in mooie boetiekjes. Daarna zijn we naar huis gegaan om de beentjes even te laten rusten, om vervolgens boodschapjes te doen voor een picknick op Signal Hill. Dit is een prachtige berg vanwaar je aan de ene kant uitkijk hebt op de zee en aan de andere kant Lion´s Head en de tafelberg. We waren niet de enige die hadden bedacht om naar de zonsondergang op Signal Hill te kijken, dus zaten we samen met nog honderd anderen op de berg. Hier hebben we wat hapjes gegeten en ongeveer elke seconde dat de zon weer wat lager stond een foto gemaakt. Toen het donker was (en dat ging vrij snel) zijn we weer naar ons tuinhuisje gereden en de rest van de avond zijn we de deur niet meer uit geweest.

Maandag 13/02. De laatste echte dag.. We wilden eigenlijk wel weer gaan surfen, maar we hadden behoorlijk spierpijn van de vorige dag(en) dus leek het ons toch beter om een rustdag in te lassen. We begonnen met een ontbijtje buiten de deur, op loopafstand van ons verblijf. Eigenlijk in heel Zuid-Afrika hebben ze in bijna alle eettentjes wel een breakfastmenu op de kaart staan. Meestal lijkend op een typisch Engels ontbijtje. Wij begonnen deze dag dus ook met roerei, bacon, rosti, saucijs en tomaat. Erg lekker en het kostte uiteraard weer vrijwel niets. Hierna zijn we naar de Green Market Square geweest. Het leuke Afrikaanse marktje waar we al eerder waren geweest en waar ik het liefst alles wilde kopen. Toevallig liepen we van de parkeerplaats naar de markt onverwacht nog door een heel mooi parkje, waar we een nieuw dier hebben gespot: een eekhoorn! Verder lagen er op elk grasveldje in het park wel ongeveer zes (dakloze?) mensen te slapen. Op het marktje aangekomen ging het eigenlijk net zo als de vorige keer. Als ik ook maar ergens naar keek kreeg ik het al in mijn handen gedrukt samen met nog tig andere dingen die ik dan misschien ook wel mooi zou vinden. Uiteindelijk was mijn tactiek om gewoon maar beide handen mijn zakken te houden, zodat ik in ieder geval niks aan kon pakken. Er was één kraampje waar de verkoper alleen zei ‘take your time’ en ons hierna met rust liet. Dit vonden we zo prettig dat we hier het een en ander gekocht hebben. Na de markt hebben we nog een kopje koffie gedronken bij een koffietentje met een mooie steampunk stijl qua inrichting en bediening en daarna zijn we weer in de auto gestapt. De volgende bestemming was het winkelcentrum Canal Walk. Ondanks dat we eigenlijk al wel uitgeshopt waren, wilden we hier toch graag nog even kijken omdat het wel een indrukwekkend winkelcentrum is. Het heeft meerdere verdiepingen en is mooi en luxe ingericht met verschillende zaakjes met onder andere chocolaatjes en macarons. Hier hebben we nog best een tijd rondgelopen want er was genoeg te zien. Daarna zijn we naar huis gereden en hebben we alvast onze backpacks zoveel mogelijk ingepakt. Vervolgens hebben we gegeten bij hetzelfde tentje waar we de allereerste avond ook hadden gegeten en daarna zijn we nog een keer naar het poolcafé geweest voor een spelletje en een biertje. Toen we er genoeg van hadden was het tijd voor ons laatste nachtje in het tuinhuis.

Dinsdag 14/02. Vandaag was het Valentijnsdag en tevens onze reisdag. We vlogen pas om 19u en moesten om 16u de auto inleveren, dus we hadden nog best wat tijd te doden. Hoe konden we dat nou beter besteden dan door nog een laatste keer te gaan surfen. We gooiden al onze bagage in de auto en reden weer naar Muizenberg. We huurden surfplanken en wetsuits en hebben nog anderhalf uur heerlijk in het water gespeeld en wat laatste zonnestralen gepakt. Na afloop konden we bij de surfverhuurshop gelukkig even goed douchen om al het zout en zand van ons af te spoelen voor we in het vliegtuig zouden stappen. Toen we weer aangekleed waren hadden we nog steeds best wat tijd over tot het 16u was, dus zijn we nog even naar Waterfront gereden voor een laatste vakantielunch. Daarna was het toch echt tijd om te gaan, dus reden we naar het vliegtuig waar we de auto ingeleverd hebben, de backpacks ingecheckt en hierna begon het wachten tot we het vliegtuig in konden. We hebben nog maar een Zuid-Afrikaans biertje genomen om het af te leren en daarna zijn we ingestapt. Zoals gezegd vlogen we om 19u en rond 21u kregen we avondeten. Een stukje kip met aardappeltjes en broccoli en een dikke brownie als toetje. Alweer een prima maaltijd dus. Hierna hebben we allebei een poging gedaan om te slapen, maar dit werd ons vrij lastig gemaakt door een viertal krijsende baby’s. We hadden hierdoor helaas een iets minder prettige vlucht dan de heenweg. Na een aantal uur, waarin ik nog een paar films en series heb gekeken, kwam het ontbijt wat ook weer prima was. Daarna ging het allemaal nog wel weer vrij vlot, dus voor we het wisten stonden we op de grond in Londen.(Inmiddels in het woensdag 15/02) Nadat we door de douane en alles waren geweest begon hier voor de tweede keer het wachten tot we het vliegtuig in konden. We hebben maar even kop koffie gedronken en in een WiFi zone gehangen, totdat op het bord stond dat we naar de gate konden. Daar aangekomen wilde ik mijn paspoort er alvast bij pakken, maar deze was ineens nergens te vinden. Ik heb mijn tas op de kop gehad en ook Gijs heeft zijn spullen doorzocht, maar hij was toch echt spoorloos. Gijsbert is toen teruggegaan naar de plek waar we gezeten hadden terwijl ik bij de gate bij de spullen bleef. Ondertussen konden de passagiers het vliegtuig al in dus langzaam stroomde de hele gate leeg. Na een paar minuten belde Gijs me op om te vertellen dat ik omgeroepen werd omdat mijn paspoort was gevonden maar ik moest ‘m zelf komen ophalen. Ik pakte de spullen (3 tassen) en rende weer naar boven waar ik halverwege Gijs tegenkwam. Hij wees me bij welke balie ik moest zijn en daar heb ik uiteindelijk mijn paspoort teruggekregen. Ondertussen was de tijd om te boarden bijna om en werd over het hele vliegveld omgeroepen: ‘Msr. Van der Wal and Mr. Vogelzang please go to the gate immediately, you’re delaying the flight’. Met een rotsprint (om zeven uur ’s ochtends) zijn we toen weer met de spullen én het paspoort naar de gate gerend, waar we gelukkig heel vriendelijk ontvangen werden. Hijgend namen we plaats in onze stoelen en een paar minuten na het opstijgen zijn we beide in slaap gevallen. Ondanks dat ook in dit vliegtuig een enorme huilbaby zat, hebben we toch nog best een tijdje de ogen dicht gehad voordat we weer op Nederlandse bodem stonden. Na het uitstappen hebben we onze backpacks opgehaald en liepen we door de uitgang en daar stonden ineens Jan en Hans als verrassing op ons te wachten. We hebben een kopje koffie met ze gedronken en even bijgepraat. Ook zijn we alvast even naar buiten gegaan om te voelen hoe de temperatuur hier was. Dat hielden we niet heel lang vol, omdat Gijs nog op z’n slippers liep, dus die had al snel paarse tenen. Hierna zijn we in de trein gestapt en na nog ongeveer tweeënhalf uur in de trein en bus stonden we toen weer voor de deur van ons eigen huisje. We hebben meteen de backpacks uitgepakt, een wasje gedraaid, en een monteur gebeld voor de ketel die in de vakantie stuk was gegaan. Gelukkig kon dat direct opgelost worden zodat we niet al te lang in de kou hoefden te zitten en lekker konden douchen na deze lange reis. We hebben een heerlijke stamppot andijvie gegeten en zijn om 22u naar bed gegaan waar we direct in slaap zijn gevallen terugdenkend aan onze prachtige reis.

• 16 Februari 2017 - 18:36

Gerdien:

Wat een leuke vakantie hebben jullie gehad. Dankzij deze blog was het voor ons ook heel leuk om te volgen en voelden we de warmte van afrika in ons hart.
    En nu weer het gewone leven! Ook leuk :)

• 18 Februari 2017 - 22:14

Lucy:

Prachtig om jullie vakantie een beetje mee te kunnen beleven dank zij het blog.
    En wat een hoop indrukken hebben jullie opgedaan!
    Nu 'uitrusten' van de vakantie en dan inderdaad weer 'back to normal', succes ;-)