24u onderweg en de eerste stappen in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Ilse Wal - WaarBenJij.nu 24u onderweg en de eerste stappen in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Ilse Wal - WaarBenJij.nu

24u onderweg en de eerste stappen in Zuid-Afrika

Blijf op de hoogte en volg Ilse

30 Januari 2017 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Zaterdag 28/01. Om 10u vertrokken we met de bus naar station Groningen. We waren ruim op tijd voor de trein dus konden nog even een kopje koffie meenemen van onze eigen To Go. Vervolgens zijn we de trein in gestapt en konden we zonder over te stappen naar Schiphol. In Zwolle is Gijsbert nog even de trein uitgesprint voor een ontmoeting van twee minuten met Gerdien, die daar klaarstond met een boek over Zuid-Afrika en twee kopjes koffie. Op Schiphol aangekomen zijn we gelijk door alle controles gegaan, zodat we daarna achter de douane nog even lekker konden zitten om een Hollandse krentenbol te eten bij een telefoonoplaadpunt. Toen het vliegtuig in voor de eerste vlucht, naar Londen Gatwick. Dat ging allemaal vrij snel en voorspoedig. Ongeveer twee uur later zaten we in Londen alweer bij het volgende telefoonoplaadpunt, dit keer met een lekker Engels biertje erbij. Hierna konden we naar het volgende vliegtuig waarmee we richting onze eindbestemming gingen. Toen we op onze plek zaten ben ik vrijwel direct begonnen met het kijken van de (kinder)film ‘finding dory’ terwijl Gijsbert een gesprek begon met de Nederlandse sommelier naast zich, die in Zuid-Afrika een week lang wijn ging proeven. Na een tijdje kregen we ons eten geserveerd: pasta, een broodje, koolsalade en een verrukkelijk toetje met chocoladetruffelmousse en gezouten karamel. Hierna kregen we nog een keer wat drinken en niet lang daarna gingen de lichten uit en hebben we een poging gedaan om te slapen. Na een paar uur met wat stukjes slaap, stukjes film en stukjes naast de stoel staan (vooral Gijsbert) gingen de lichten weer aan en kwam het ontbijt langs. Een typisch Engels ontbijtje met scrumbled egg, tomaat, een saucijsje, bacon en champignons. Niet lang daarna zette de piloot de landing in en voor we het wisten stonden we op Zuid-Afrikaanse bodem. Hier hoefden we alleen nog maar in de mega-rij voor de paspoortcontrole en in de mega-rij voor de autoverhuur en toen kon het avontuur beginnen.

Zondag 29/01. Het was ongeveer 10u toen we de auto toegewezen hadden gekregen (dus exact 24u nadat we in Groningen naar het station waren vertrokken) en met onze bagage richting het hostel reden. In het hostel was er helaas nog geen kamer voor ons klaar, dus we hebben ons alleen even omgekleed en de bagage neergezet en zijn direct daarna weer op pad gegaan. We reden met de auto naar Waterfront, de haven van Kaapstad. We reden een parkeergarage binnen, waar we keurig een kaartje uit de paal haalden waarna de slagboom open ging. Hier hebben we drie keer hetzelfde rondje gereden om er achter te komen dat er toch echt geen plek meer was. Toen we dit even gingen navragen bij een mannetje dat er werkte, antwoordde hij met een glimlach iets in de trant van: “Yes, it’s full. But that’s no problem. There’s another parking garage around de corner”. Heel bijzonder dat je wel een volle parkeergarage binnen kan rijden waarvoor je keurig een kaartje krijgt, maar het was inderdaad geen probleem want in de parkeergarage om de hoek was genoeg plek. Aan de haven hebben we even een hapje gegeten. Voor ons gevoel was het al laat in de middag, terwijl het in werkelijkheid net 11u was geweest. Hierna hebben we wat geslenterd en de eerste wilde dieren gespot, namelijk enorme zeehonden die lekker lagen te chillen op de steiger. Toen we langs de zee liepen konden we in de verte het stadion van Ajax Capetown zien, de oude stageplek van Gijsbert. We zijn vervolgens weer naar de auto gegaan en hebben nog een stukje getoerd, langs Camps Bay en terug tussen de tafelberg en Lion’s Head door. Hierna waren we helemaal gaar. Gelukkig konden we in het hostel onze kamer in, een ruime kamer met tweepersoonsbed en een eigen douche en wc, perfect! We hebben even wat uurtjes bijgeslapen en ons opgefrist en toen gingen we lopend de Lower Main Road over, waar we hebben gegeten bij een tentje waar Gijs twee jaar geleden ook regelmatig kwam. Hij nam ook hetzelfde gerecht wat hij twee jaar geleden regelmatig nam, namelijk pasta met kip, broccoli en pesto. Na het eten zijn we weer terug gelopen en de rest van de avond hebben we in het hostel doorgebracht. De WiFi is hier zo goed dat we zelfs ‘wie is de mol’ hebben kunnen terugkijken (het is Jochem). Daarna hebben we beide geslapen als een blok. Oh ja, leuk feitje: we hebben ons lekker laten verbranden gisteren, Gijsberts nek en mijn schouders en neus zijn knalrood. We hebben de Zuid-Afrikaanse zon een beetje onderschat, of onze Nederlandse winterhuidjes overschat. Dus vandaag lekker bedekt de deur uit om erger te voorkomen.

• 30 Januari 2017 - 10:39

Marga:

Fijne verrassing om jullie reis in woord en beeld te kunnen volgen!
    En jullie kunnen al gaan afstrepen: mol en zeehond al gespot, nu de rest nog.
    Heel veel plezier met de beestenbende daar en geniet ook van het overige.

• 30 Januari 2017 - 18:53

Jan:

Inderdaad Marga, super verrassing om alles te kunnen volgen!! Wat top dat jullie het naar je zin hebben en wat een leuke foto`s nu al. Er zullen er vast veel volgen! Gijs en Ilse geniet van alles wat op jullie pad komt!! Wat een wereldreis! Liefs uit Amersfoort.

• 30 Januari 2017 - 21:30

Gerdien:

Leuk idee om de belevenissen in een blog te plaatsen, en leest prettig Ilse! We zagen op de rug van gijsbert nog iets bekend hangen :). Ik ben benieuwd naar het vervolg! Heb een mooie en ontspannen tijd met elkaar.